تاریخچه ی پارکور

بنا به دلایلی ، تعریف دقیق تاریخچه ی پارکور بسیار سخت است .

ژرژ هبرت (Georges Hébert ) اولین شخصی بود که در مورد پارکور مطالبی را بیان نمود . او یک افسر نیروی دریایی فرانسه و ساکن سنت پیر در مارتینیک بود (جزیره ای در کارائیب )


در سال 1902 در آن شهر آتشفشان مصیبت باری رخ داد و ژرژ عملیات نجاتی را ترتیب داد که جان صدها نفر را نجات داد . این تجربه تاثیرات چشمگیری بر ایشان گذاشت و باور وی را به اینکه مهارت های ورزشی باید با ازخودگذشتگی و شجاعت ترکیب شوند افزایش داد . شعار ژرژ "Etre fort pour être utile " بود که به معنی " قوی شوید تا مفید باشید  " است .


بعد ها ژرژ به عنوان یک مربی خصوصی در دانشگاه Reims فرانسه شروع به کار کرد و اصول کار او "natural method " یعنی " روش طبیعی " بود  که اصولا راه هایی برای جابه جایی در محیط بودن .


اصطلاح پاکور برای اولین بار توسط سربازان فرانسوی ، در ویتنام برای تمرینات عبور از موانع به کار برده شد .


گیلبرت کیتن (Gilbert Kitten ) که این سربازان فرهیخته را دیده بود ، همه چیز را در مورد آنها به نوه ی جوان خود یعنی دیوید بل ( David Belle ) گفته بود . دیوید 14 سال اول زندگی اش را در Fécamp فرانسه گذراند . او مهارتهایی در زمینه ی ژیمناستیک ، هنرهای رزمی  و ورزشهای مرتبط کسب کرد و از آنجایی که همیشه مانند پدرش به شجاعت و قهرمان بودن علاقه داشت تلاش کرد که به عنوان یک مامور آتش نشانی انجام وظیفه کند . اما به علت مصدومیت مچ دستش ناچار به کناره گیری شد .


بعد از اینکه مچ دست او بهبود یافت ، به ارتش فرانسه ملحق شد . ولی به علت مخالفت هایی که با سختگیری رژیم داشت از ارتش خارج شد و این بار سعی کرد که توانایی غلبه بر موانع را در زندگی به کار گیرد .


دیوید بل یکی از 3 نفری بود که به طور جدی شروع به تمرینات پارکور کرد . دو نفر دیگر یان هنوترا ( Yann Hnautra ) و دیوید مالگوگن ( David Malgogne ) بودند . مالگوگن زیاد با آنها نماند و در آخر دیوید بل و یان اولین گروه پارکور را با نام یاماکاسی ( Yamakasi ) در سال 1997 تشکیل دادند و بر هنر جابه جایی تمرکز کردن . این نام ( Yamakasi ) از زبان لینگالا کنگو ، و به معنی روح قوی ، بدن قوی ، مرد قوی و استقامت است .


( اعضای گروه یاماکاسی عبارتند از :David Belle, Laurent Piemontesi, Sébastien Foucan, Yann Hnautra Charles Perrière, Malik Diouf, Guylain N'Guba-Boyeke, Châu Belle-Dinh,  Williams Belle )


بعد از مدتی اختلاف نظر بین بل و سباستین فوکن منجر به جدایی این دو شد و سباستیان که بر این عقیده بود که رسیدن از نقطه ی A  به نقطه ی  B  باید با حرکت یا حالت زیبایی همراه باشد ، سبک جدیدی به نام Freeruning را بنیان گذاری کرد .


  سپس دیوید بل گروه یاماکاسی را ترک کرد و کم کم پیشرفتهای چشم گیری در پارکور به وجود آمد .

منبع:haas.blogsky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد